Holdbeskrivelser:

Hver træning starter med fælles opvarmning (de første par gange varmer begynderne dog op alene).

Onsdag og lørdag deler vi os herefter, for det meste, i tre hold efter niveau og mål med træningen.

Mandag og torsdag løber vi alle sammen (disse dage er ikke for begyndere).

Læs mere om træningen på de enkelte dage her.
 

Hold 1

Hvem:

Hold 1 er for dig, som er begynder eller som ikke har løbet i et par måneder eller længere.

Hvis du har været skadet, er det også på hold 1, du starter.

Hvad:

Hold 1 træner primært udholdenhed og styrketræning. Vi starter helt fra bunden, med små løbeture på et minut ad gangen, og efter 12 uger kan du løbe 5 km uden pause, forudsat selvfølgelig at du følger træningen.

Vi løber langsomt og har fokus på at lytte til kroppen og lære at nyde at løbe.

Styrketræning er en stor del af begyndertræningen, for at forebygge skader og forberede jer til at blive stærke løbere.

Der er ingen decideret pulstræning på hold 1, men du kan sagtens få pulsen op alligevel, gennem de øvelser vi laver.

Hvornår:

Onsdag kl. 17:30 - 18:30
Lørdag kl. 9:00 - 10:00

Ud over de to fælles træningsdage anbefales det, at man træner en ekstra dag ud fra det udleverede træningsprogram.

Når man kan løbe ca. 15 minutter ad gangen, kan man begynde at løbe med om mandagen kl. 17:30
 

Hold 2

Hvem:

Hold 2 er for dig, som nyder at løbe og træne sammen med andre, men som ikke har et ønske om at nå et bestemt mål.

Måske er løb din anden sport og derfor løber du måske kun 1-2 gange om ugen.

Du skal helst kunne løbe 3-5km uden pause.

Hvad:

Hold 2 træner både udholdenhed, styrke og puls.

Vi laver ofte kombinationstræning, hvor vi løber og styrketræner samtidig. F.eks. som stjerneløb eller stationsøvelser.

Vi har meget fokus på styrketræning og skadesforebyggelse, men træner også puls, f.eks. 10-20-30-intervaller eller fartleg.

Der er plads til alle på hold 2, for træningen sammensættes så alle kan være med på deres eget niveau.

Hvornår:

Mandag kl. 17:30 - ca. 18:30 (fælles for hold 2 og 3)
Onsdag kl. 17:30 - 18:30
Torsdag kl. 17:30 - ca. 18:30 (fælles for hold 2 og 3)
Lørdag kl. 9:00 - 10:00

 

Hold 3

Hvem:

Hold 3 er primært for dig, som har sat dig et mål. Du vil måske under 30 minutter på 5 km eller løbe din første længere distance.

Du bør være parat til at løbe mindst 3 gange om ugen og skal kunne løbe 5km uden pause.

Hvad:

Hold 3 træner mere puls end hold 2, men træner stadig udholdenhed og styrketræning.

Vi laver en del traditionel intervaltræning for at forbedre vores kondition, men laver også en masse kombinationstræning og dynamisk styrketræning.

Hvis du træner efter et bestemt mål, vil du få konkret vejledning og hjælp til at sammensætte din træning.

Du skal ikke løbe en bestemt hastighed for at følge hold 3. Træningen tilrettelægges, så alle kan være med.

Hvornår:

Mandag kl. 17:30 - ca. 18:30 (fælles for hold 2 og 3)
Onsdag kl. 17:30 - 18:30
Torsdag kl. 17:30 - ca. 18:30 (fælles for hold 2 og 3)
Lørdag kl. 9:00 - 10:00

Du bestemmer i princippet selv, hvilket hold du har lyst til at træne på fra gang til gang.

Begyndere skal dog træne på hold 1, så de kan blive bygget ordentlig op.

Træningen på hold 3 kan være ret hård, så den er målrettet dem, der løber regelmæssigt mindst 3 gange om ugen, og som er vant til at kombinere løb med styrketræning.

Uanset hvilket hold du træner på, forsøger vi at differentiere, så alle får noget ud af træningen. Vi forventer aldrig, at du skal kunne løbe med et bestemt tempo.

Er du i tvivl, så tal med din træner om, hvor du bør placere dig.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk